Kunstcirkel nr. 24

Kunstcirkel nr. 24

Start: 01/01-2022

Værkerne roteres med skæring på følgende datoer:  01/04-2022, 01/07-2022, 01/10-2022, 01/01-2023, 01/04-2023, 01/07 2023, 01/10-2023, 01/01-2024, og slutter den 01/4-2024, hvor kunstværkerne fordeles til eje blandt medlemmerne.
ART’M udsender en mail ca. en uge før hver skæringsdato, og det forventes at skiftet sker mellem den 1. og 10 i måneden.

Rækkefølge Kunstcirkel 24

Her kan du tilmelde til Betalingsservice: Betalingsservice online tilmelding

Du kan hente rækkefølgeskemaet som PDF her

Hvis du vil læse mere om kunstnerne, findes disse under afsnittet  “Kunstnere”  i hovedmenuen.

Her kan, på udvalgte kunstnere, ses udstillingskataloger som PDF:

Gan-Erdene Tsend

Bente Polano

Simon Fensholm

Kunstformidler Sanne Hvidt præsenterede, ved første møde i galleriet hvor medlemmerne var samlede, hvert enkelt værk.
Hun har efterfølgende sendt os følgende tekst, så medlemmerne har mulighed for at genopfriske lidt af det fortalte omkring de enkelte kunstværker:

Af: SANNE HVIDT

Kunstcirkel 24 – 10 værkpræsentationer:

Simon Fensholm, f. 1985, uddannet fra KADK, Kbh. 2015.

Unboxing Unlimited, 80x100cm, akryl på lærred

Simon Fensholm er en ung dansk samtidskunstner, hvis malerier ofte indeholder både humoristiske og mere samfundskritiske eller ligefrem dystopiske elementer.

Fensholm foretrækker en spontan arbejdsproces og arbejder ikke med skitser, men maler lige på og over, til motivet er der. Fensholm beskriver det som spontant, og samtidig kontrolleret forvrænget; som en meget fysisk proces,  hvor der danses ballet ved lærrederne.

Især perspektiv og lyskilde er noget, der bliver omhyggeligt tilrettelagt og er ligesom den ekspressive penselbrug, hvor hvert enkelt strøg ofte indeholdende flere kulører, karakteristisk for Fensholms værker.

Maleriet med den humoristiske og gådefulde titel Unboxing Unlimited præsenteres os for et muligt stævnemøde for to i landskabet foran en blå horisont med en stor candyflosspink sky. Lyset og farvepaletten fra horisonten kontrasteres koloristisk af det mørkegrønne landskab i billedets forgrund.

Figuren i højre side af billedet har en papkasse på hovedet og papkasserne går igen i flere af kunstnerens værker. Fensholm har sågar lavet et selvportræt med papkassehoved!

Omkranset af dunhammere, blomster og et væld af antydede figurer og med strittende fingre, synes han lige så overrumplet over scenariet, som beskueren. Kan vi ubegrænset unboxe os selv og opleve øjeblikkets magi?

Ingerlise Vikne, f. 1961, uddannet  på grafisk skole og Aarhus Kunstakademi 2000-02.

Passionate, 90x110 cm

Den dansk-norske kunstner er opvokset i Norge men bor og arbejder i Danmark. Vikne er inspireret af frenologien, læren om sammenhængen mellem kraniets anatomi og personligheden. Denne teori er videnskabeligt set meget kontroversiel, men en kunstnerisk fascination og inspiration for Viknes arbejde med portrætter.

Hendes portrætter skildrer ikke bestemte personer, men bestemte sindsstemninger, hun er optaget af. Viknes beskriver det som ”den tilbagetruknes ansigt”. Det ansigt som har samme konstitution, som det er født med.

Værket portrætterer et androgynt barneansigt, der med et fjernt og eftertænksomt udtryk i de mørke øjne nærmest kigger forbi beskueren. Baggrunden er abstrakt optegnet og domineret af blågrønne toner med enkelte kontrasterende rødlige optegnelser af det venstre øre og den lille betuttede mund, mens en gul kontur optegner en krave.

Motivet er karakteristisk for Viknes kunst, der oftest kredser om barneansigtet skildret ømt og empatisk i en ekspressiv malestil. Viknes karakteristiske portrætter er oftest malet i en afdæmpet og mættet farveskala, der toner stemningen og formidler det indre univers i portrætterne.

Viknes portrætterede karakterer kan forekomme melankolske og introverte, men for kunstneren selv rummer de i deres isolation noget særlig positivt, den velgørende evne til at hvile i sig selv – i stilhed.

Anna Emelia, f. 1970 i Sverige. Uddannet fra den Schillerske Kunstskole i Göteborg i 1990.

Gryningen, 60x80 cm

Anna Emelia har arbejdet som billedkunstner på fuld tid siden 2005 og er vokset op i Flosta i Vestsverige i et kunstnerhjem, hvor maleri, drømme og fantasi var en central del af tilværelsen, som har fulgt hende siden.

Anna Emelias værker balancerer mellem det hyperrealistiske og en form for magisk realisme, hvor landskaberne virker besjælede eller mystiske og fremmede, trods det umiddelbart genkendelige motiv.

Hun beskriver selv sine malerier som billeder på sine egne følelser, udtrykt gennem naturens motiver.

Det smukke maleri Gryning præsenterer beskueren for et landskab med en badebro badet i et gyldent lys og omkranset af spejlingen af himlens endnu mørke skyer. Badebroen nærmest bugter sig afsted og synes at strække sig mod horisontens lys.

Gryning betyder daggry eller morgenrøde og markerer tærsklen mellem den mørke nat og dagens gyldne lys. Det korte tidsinterval på døgnet hvor solen endnu ikke er stået på, men dagslyset begynder at synes. Arbejdet med lys og skygge er helt centralt for Anna Emelias samlede kunstneriske praksis. Kunstneren beskriver det selv på poetisk vis således:

Det är skuggorna, den flyktiga leken mellan ljus och mörker som jag låter synas i mitt måleri. De vemodiga, dunkla känslorna som möter det ljusa självklara… Det är vad mina målningar handlar om.


Bentemarie Kjeldbæk,
f. 1952, uddannet fra Kunstakademiet i Kbh, 1982.

Margarita med Kande, 110x90cm

Bentemarie Kjelbæk har siden sin afgang fra kunstakademiet været delvist bosiddende Spanien og det er her, hendes kunstneriske praksis finder sin inspiration.

Kjeldbæks værker er fyldt med referencer til både spansk kultur- og kunsthistorie og de udtryksfulde spanske kvinder er et tilbagevende motiv i Kjeldsbæks kunst.

Kjeldbæks finurlige Margarita med Kande er inspireret af den spanske hofmaler Diego Velázquez’ malerier fra midten af 1600-tallet. Margarita var datter den spanske dronning Mariana af Østrig og kong Philip IV.  Velazquez malede prinsessen flere gange foruden hovedværket Las Meninas, ligesom Picasso har portrætteret den ikoniske Margarita i forskellige stilarter i mere end 17 værker.

Kjeldbæk har tegnet sin Margarita med Kande op med sin karakteristiske temperamentsfulde og sirlige sorte konturstreg. Margarita poserer med en kande, men hendes blik er rettet den modsatte vej, hvilket bidrager til dynamikken i billedets komposition.

Værket er domineret af de kraftfulde primærfarver blå og rød og gul og malet i en nærmest kubistisk stil med geometriske former. De stærke primærfarver nærmest suger tilskuerens blik til sig, og Kjeldbæk fremstiller selv sine farver af pigmenter i fransk terpentin og harpiks, hvilket giver farverne den særlige taktile og sanselige kvalitet.

Gan-Erdene Tsend f. 1979 i Mongoliet. Uddannet fra Academy of Fine Arts Münster, Tyskland i 2010.

Spiegelung, 70x50 cm, Olie på lærred

Tsend arbejder primært med oliemaling og foretrækker at blande meget våd og tyk oliemaling med tørre farver, som han påfører lærrederne med pensler og spartel. Lyset og farvetonerne i hans værker er ganske særlig og vidner om kunstnerens unikke æstetiske sensibilitet.

Tsends figurative oliemalerier er umiddelbart smukke, poetiske og harmoniske, men tematiserer ofte i en melankolsk tone eksistentielle emner som erindring, længsel, tab og rodløshed.

Tsends værker rummer en særlig surreel drømmelogik, hvor refleksioner, spejlinger og forskydninger er gennemgående greb. I værket Spiegelung ses i spejlingen en kvinde med langt mørkt og udslået hår iført rød kjole, der går ved siden af den rygvendte unge blonde pige med opsat hår og lyse shorts. Skikkelser dukker op eller fordufter i landskabets horisontale spejlinger og erindring, savn, drøm, tanker og fantasi synes at blande sig med de portrætterede personer.

Spejlinger, der fordobler eller forvansker det spejlede, er et udtryk for det, kunstneren selv beskriver som uvirkeligheder, giver værkerne et nærmest surrealistisk eller drømmeagtigt skær. Tsends karakteristiske douce farveskala bidrager til værkets drømmende karakter. Tsends værker balancerer alle subtilt mellem dualistiske poler af virkelighed og uvirkelighed, erindret fortid og nutid, drøm og fantasi.

Kim Pihl, f. 1974. Uddannet Cand. Pæd. Psyk., autodidakt kunstner.

Smile While Joggling, 80x110 cm

Kim Pihl debuterede som billedkunstner på KP i 2002 og trods sin akademiske baggrund som Cand.pæd.psyk. arbejder Kim Pihl i dag som fuldtidskunstner med eget atelier i Vejle. Hans baggrund synes dog at skinne igennem hans motivvalg, der ofte kan karakteriseres som en slags psykologiske portrætter.

Pihls malerier har ofte et collageagtigt udtryk med stærke kontrastfulde farver. Han arbejder primært med olie på lærred, men tilføjer undertiden akryl eller spraymaling til sine værker, når særlige visuelle effekter ønskes. På samme måde inddrager han ofte popartinspirerede elementer.

Værket Smile while Joggling er et karikeret og flertydigt portræt af en kvinde. Hun kigger direkte mod beskueren, der dog kun kan se hendes ene øje, da hele den venstre del af kvindens ansigt og overkrop er malet sort og bidrager til portrættets flertydige og lettere dystre anslag. Hendes ansigt er omkranset af lilla og lyserøde cirkler og hendes mund knaldrød og faretruende forstørret i et lettere foruroligende smil.

Maleriets højre side udgøres af pixelerede farvede firkanter på en blå baggrund omkranset af tre bananer og en cirkelformet figur, der kunne udgøre et øje. Det faktum, at ALLE vil betragte værkerne ud fra det de bringer med sig ind i rollen som beskuer, er noget Kim Pihl elsker ved kunsten.

Birgitte Lykke Madsen f. 1960, uddannet fra Det Fynske Kunstakademi, malerlinjen 1981-86.

DREAMER, 80x80cm

Birgitte Lykke Madsen er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og har udført flere udsmykninger. Kunstneren har en lang række internationale studieophold bag sig i både Island, Sverige, Italien, USA, Paris, London og Berlin. Blandt kunstnerens offentlige udsmykningsopgaver er det oplagt at fremhæve udsmykningen af Provstebakkens Svømmehal i Odense.

Maleriet Dreamer er således motivisk karakteristisk for Birgitte Lykke Madsen, der konsekvent har kredset om skildringer af mennesket og dets relation til og bevægelse i vand i sin maleriske praksis. Værket Dreamer forestiller en blond kvinde i blå badedragt, der flyder i hvad der kunne ligne et uendeligt blå-grønt hav uden horisont.

Lyset, refleksionen og spejlingen i vandet er et kendetegn i kunstnerens altid drømmende og stemningsladede værker, der oftest skildrer menneskers relation til havet. Maleriet indkapsler essensen af en uendelig sommerdag og den særlige vægtløse og totalomsluttende tilstand, vi kun oplever, når vi flyder vuggende i havets overflade.

Birgitte Lykke Madsen er kunstnerisk optaget af en fortsat undersøgelse af oliefarvens dybde og de tilstande, det skaber i vores sind og henter inspiration på hyppige rejser og vandreture i ind- og udland.

Flemming Holm, f. 1948

Nordfynsk Bondepige, Granit

Flemming Holm har gennem en lang karriere arbejdet med modellering, granit, bronze, marmor, installationer, samt olie på lærred.

Holm debuterede på Kunstnernes Påskeudstilling i 1988 og har deltaget i en række censurerede udstillinger i ind- og udland og har desuden udført mere end 50 offentligt tilgængelige værker rundt om i landet.

Flemming Holm er født på Fyn, men selvom han i dag bor og arbejder i Hjørring, beskriver han sig selv som en glad fynbo og en født optimist, der elsker livsnydelse, hvilket også stråler ud af hans sanselige skulpturer.

Granitskulpturen Fynsk bondepige er ingen undtagelse med sine organiske, frodige former og taktile kvaliteter. Granit er en af verdens hårdeste stenarter, forædlet af naturen gennem millioner af år og at være hård som sten, ser kunstneren som noget positivt. Ordet granit kommer af italiensk granito ‘kornet’, af latin granum ‘korn´ og Holm mestrer af fremhæve de stærkt virkende kontraster i stenen ved at højglanspolere visse partier og lade andre stå mere råt, så den hårde stens bløde former veksler mellem både polerede og upolerede områder

Flemming Holm har en fantastisk fornemmelse for balance i sine skulpturer og den lettere abstrakte, frodige kvindefigur Fynsk bondepige er monteret så den balancerer ubesværet på en sort kubeformet sokkel.

Bente Polano, f. 1953, skulptør, grafiker, maler, uddannet fra Danmarks Designskole (Skolen for Brugskunst) 1970-75.

Siddende model, Skulptur, stål

Bente Polano debuterede i 1974 i Rådskælderen på Charlottenborg og deltog i årene 1975-80 i Valsedronningernes fællesværksted i Studiestræde i København. Hun har siden haft eget atelier og er repræsenteret i Kastrupgaardsamlingen med en større serie grafiske værker.

Den mangefacetterede kunstner arbejder både som grafiker, oliemaler og billedhugger med skulpturer i materialer som stål, bronze, kobber og glas. Polano har udført flere større udsmykninger i det offentlige rum og udstillet i både Skandinavien og Europa.

Værket Siddende model er et skulpturelt kvindeportræt, udført i stål og monteret på en granitsokkel. Karakteristisk for dette og mange af Polanos øvrige stålskulpturer er arbejdet med hulrum i værkerne.

Hulrummene gør det muligt for beskueren at kigge igennem skulpturerne og værkets rumlige struktur inddrager på denne måde baggrunden og omgivelserne, ligesom beskuerens egen spejling i det blanke stål bliver en del af værket.

Bente Polano har i 2019 skabt en 3 meter høj Hamlet-skulptur udført i rustfrit stål, der fungerer som et nyt stort vartegn tæt på Kronborg Slot i Helsingør.

Søren Andersen, f. 1926-2018

Landskab, 50x60 cm

Billedkunstneren Søren Andersen boede det meste af sit liv i Horsens og fik sin kunstneriske debut på Kunstnernes Påskeudstilling i 1953. Søren Andersen har arbejdet med oliemaleri, oliekridt, tegning og grafik. Han gennemførte flere rejser til Færøerne. Søren Andersen er repræsenteret på museer og i en række forskellige samlinger.

I 2003 viste Horsens Kunstmuseum i anledning af hans 50 års jubilæum et udvalg af Søren Andersens værker gennem årene. Søren Andersens tidlige billeder var helt abstrakte, men omkring 1970 fik den naturalistiske indfaldsvinkel overtaget.

Retrospektiv er Søren Andersen kendt som en af de få kunstnere, der trofast og vedvarende har holdt fast i landskabsmaleriet, der har været det gennemgående tema i Søren Andersens billedunivers. Søren Andersen hentede ofte sin inspiration ved den jyske vestkyst, og klitlandskaber med fiskerhuse er blevet afbildet under skiftende lysforhold og vejrlig.

Landskab skildrer et tyst landskab og er malet i harmoniske grønne og gule nuancer. Over horisontens blå himmel flyder enkelte skyer og i billedets venstre forgrund ses en lille hvid gavl diskret i landskabet.

Søren Andersen anvendte ofte sine oliekridttegninger som forlæg for malerierne og med sit beherskede farvevalg, er både hans tegninger og malerier er præget af ro.